Home Novinky Albánie 2012

Albánie 2012 PDF Tisk Email
Napsal uživatel John Forest
Sobota, 28 Duben 2012 19:40

Využívám nadpisu a přidávám odkaz na fotky z 3800 km dlohé expedice do Albánie přes Bosnu a Černou Horu (Monte Negro).

Zbytek textu v tomto článku sloužil k přípravě expedice a je minulostí, ale popsané trasy a podmínky byly veskrze dodrženy, jen cesta zpět vedla přes Boku Kotorskou, Dubrovník, Mostar, Banja Luku...

Fotky z této expedice najdete ve fotogalerii nebo když kliknete sem. Popisy k některým fotkám snad někdy doplním, více je toho na mém profilu na Facebooku :-).

Tak letos se Kavkaz asi opět ruší a místo něho to zřejmě bude Albánie, Bosna a Hercegovina, Republika Srbska, Černá Hora. Trasy i termín se zatím ladí.

Tahle fotka je jen pro navnadění:

(malá tenerka už se tam byla virtuálně podívat a prý je to tam docela dobré...)

Tak zatím vidím trasu takto: Komárno, přejezd do Maďarska, dálnice M1 směr Budapešť,okruh kolem Budapešti, dálnice M5 až do Moháče, přejezd do Chorvatska (Slavonie) a u Osjeku nájezd na dálnici A5, po ní až k řece Sávě, pak na dálnici A3 směr Bělehrad, po cca 40 km pak sjezd na hraniční přechod do Bosny - Županja (zde je možnost prvního noclehu v lesíku), pak po silnici č. 18 kolem Tuzly na Kladanj až skoro do Olova. (pozor: zde je změna proti předchozí verzi cesty) Před Olovem pak do leva na Sokolac, po 19-3 a 20 až do Goražde přes Rogaticu a horský přejezd Odzak (za horizontem je  vlevo odbočka na vyhlídku), z Goražde přejezd do Černé Hory po místní silnici směr Plevlja přechodem Metaljka a pak v národním parku Durmitor např. návštěva Černého jezera (kolem jsou hory cca 2500 n.m.). Motorkáři, co tu byli, ale spíš doporučují vyhlídkovou trasu, která už je zapracovaná v naší cestě. Tady někde končí ta přejezdová část a začíná část akční :-). Přejezd sem je od nás je maličko přes 1000 km.

Po nastudování podkladů je zde stručný popis pokračování plánované základní trasy:

K dispozici je prověřená trasa od Beby z Goražde na Foču, tam je třeba trefit odbočku kolem potoka na Dragočavu a pak pokračovat na přechod Meštrevac/Slatina, údajně je podobný přchodu z filmu Tři veteráni. A taky údajně je to jen lehká šotolina. Před přechodem je camp (druhý nocleh?). A zase pokračujete krásnými lesy, kolem obrovského dolu na zinek a v Šula vyjedeme na asfalt. Pak už po asfaltu až do městečka Pljevlja. Pod Plevljou je
Z Pljevlja je nejlepší pokračovat na Žabljak přes známý vysoký betonový most přes řeku Taru.

V Žabljaku musíme trefit nenápadnou odbočku na uzounkou asfaltku. Ta se přehoupne přes hory, ze severo/východní strany obejde Durmitor, změní se v šotolinu a spadne prudkými serpentýnami do kaňonu Sušica. Na dně kaňonu bývá jezero, ale to je v létě obvykle vyschlé. Cesta se na druhé straně kaňonu prudce vyšplhá nahoru. Po cestě je super hospoda, před ní se dají postavit případně stany.
Dál pokračuje už asfaltka, ale stojí rozhodně za projetí. Silnička přeskočí přes centrální masiv Durmitoru a naprosto úchvatnou krajinou se stočí zpátky k Žabljaku.
Stojí za to dojet ještě ke kaňonu Komarnica - hezké koupání a asi i možnost táboření těsně nad kaňonem.
Naopak Žabljak a jeho Černé jezero asi vynecháme. Žabljak je rozkopaný a šeredný a u Černého jezera se platí údajně i za vzduch.

Další cesta vede na Šavnik. V Šavniku odbočuje nanapadná cesta serpentinou prudce vzhůru do kopců. Cestou je právě odbočka na soutěsku Komarnica. Směr je údajně dobře značen na cedulích.
Silnička se vyhoupne do kopců a asfalt brzy skončí. Silnice pořád zužuje a zhoršuje. Žádné směrovky po cestě nejsou, ale mám trasy v GPS.
Toto je nejtěžší a nejopuštěnější část cesty. Pak už se cesta pomalu vylepší a po několika km vyjedeme na silnici nad tunelama. Cesta pokračuje dál do Kolašinu.

Z Kolašinu pak budeme pokračovat na Andrijevicu Na horizontu je odbočka do prava, kde je možná výjezd na horské hřebenové louky. Tahle cesta, ale nemusí být zrovna lehká. Dál se jede z Andrejevice na Plav, Plavské jezero, Gusinje, U městečka Gusinje je nádherné údolí řeky Skákavice, které se táhne směrem do pohoří Prokletije, z druhé strany od Thetu. Toto údolí ukrývá několik silných vývěrů, vodopád a nádherné místo na spaní.

Z Gusinje pak už do Albánie, na její nejopuštěnější konec (respektive začátek). Ještě v Lepushe občerstvení a pak už hranice. Přes Selce do Tamare, kde je malý pivovar. cesta je šotolinová, serpentíny mezi "dramatickými skalami" kolem řeky Cem směrem na Skadar a Skadarsko jezero. Od tud už není daleko k moři, tak bych udělal přestávku na koupání?

Další trasy po Albánii jsou v elektronicke podobě (gdb nebo kmz), jejich popis sem dám až po konečné optimalizaci :-) V plánu je třeba docela obtížný přejezd z Kopliku přes Theti do Skadaru (Albánské Alpy) nebo odpočinek na trajektu plujícím v severských fjordech (trajekt Fierze - Koman) i návštěva údolí Valbone...

Návrat předpokládám přes Makedonii a Srbsko, Možná jen přes Kosovo, ale už jen po hlavních silnicích s mezinoclehem u Szegedu... Realita byla Dubrovnik, Mostar, Banja Luka, tj. Chorvatsko a Bosna...

Trasy  pro import do Google Earth nebo do Garmina poslu mailem na požádání.

Zásadní připomínka: K motorkám je opět potřeba plná moc typu Ukrajina, tedy zmocnění řídit motorku, zejména pokud je napsaná na firmu nebo jinou osobu! Tentokrát je lepší anglicky.