Statistika
Počet zobrazení článků : 57407Albánie 2012 |
Napsal uživatel John Forest |
Sobota, 28 Duben 2012 19:40 |
Zbytek textu v tomto článku sloužil k přípravě expedice a je minulostí, ale popsané trasy a podmínky byly veskrze dodrženy, jen cesta zpět vedla přes Boku Kotorskou, Dubrovník, Mostar, Banja Luku... Fotky z této expedice najdete ve fotogalerii nebo když kliknete sem. Popisy k některým fotkám snad někdy doplním, více je toho na mém profilu na Facebooku :-). Tak letos se Kavkaz asi opět ruší a místo něho to zřejmě bude Albánie, Bosna a Hercegovina, Republika Srbska, Černá Hora. Trasy i termín se zatím ladí. Tahle fotka je jen pro navnadění: (malá tenerka už se tam byla virtuálně podívat a prý je to tam docela dobré...) Tak zatím vidím trasu takto: Komárno, přejezd do Maďarska, dálnice M1 směr Budapešť,okruh kolem Budapešti, dálnice M5 až do Moháče, přejezd do Chorvatska (Slavonie) a u Osjeku nájezd na dálnici A5, po ní až k řece Sávě, pak na dálnici A3 směr Bělehrad, po cca 40 km pak sjezd na hraniční přechod do Bosny - Županja (zde je možnost prvního noclehu v lesíku), pak po silnici č. 18 kolem Tuzly na Kladanj až skoro do Olova. (pozor: zde je změna proti předchozí verzi cesty) Před Olovem pak do leva na Sokolac, po 19-3 a 20 až do Goražde přes Rogaticu a horský přejezd Odzak (za horizontem je vlevo odbočka na vyhlídku), z Goražde přejezd do Černé Hory po místní silnici směr Plevlja přechodem Metaljka a pak v národním parku Durmitor např. návštěva Černého jezera (kolem jsou hory cca 2500 n.m.). Motorkáři, co tu byli, ale spíš doporučují vyhlídkovou trasu, která už je zapracovaná v naší cestě. Tady někde končí ta přejezdová část a začíná část akční :-). Přejezd sem je od nás je maličko přes 1000 km. Po nastudování podkladů je zde stručný popis pokračování plánované základní trasy: K dispozici je prověřená trasa od Beby z Goražde na Foču, tam je třeba trefit odbočku kolem potoka na Dragočavu a pak pokračovat na přechod Meštrevac/Slatina, údajně je podobný přchodu z filmu Tři veteráni. A taky údajně je to jen lehká šotolina. Před přechodem je camp (druhý nocleh?). A zase pokračujete krásnými lesy, kolem obrovského dolu na zinek a v Šula vyjedeme na asfalt. Pak už po asfaltu až do městečka Pljevlja. Pod Plevljou je V Žabljaku musíme trefit nenápadnou odbočku na uzounkou asfaltku. Ta se přehoupne přes hory, ze severo/východní strany obejde Durmitor, změní se v šotolinu a spadne prudkými serpentýnami do kaňonu Sušica. Na dně kaňonu bývá jezero, ale to je v létě obvykle vyschlé. Cesta se na druhé straně kaňonu prudce vyšplhá nahoru. Po cestě je super hospoda, před ní se dají postavit případně stany. Další cesta vede na Šavnik. V Šavniku odbočuje nanapadná cesta serpentinou prudce vzhůru do kopců. Cestou je právě odbočka na soutěsku Komarnica. Směr je údajně dobře značen na cedulích. Z Kolašinu pak budeme pokračovat na Andrijevicu Na horizontu je odbočka do prava, kde je možná výjezd na horské hřebenové louky. Tahle cesta, ale nemusí být zrovna lehká. Dál se jede z Andrejevice na Plav, Plavské jezero, Gusinje, U městečka Gusinje je nádherné údolí řeky Skákavice, které se táhne směrem do pohoří Prokletije, z druhé strany od Thetu. Toto údolí ukrývá několik silných vývěrů, vodopád a nádherné místo na spaní. Z Gusinje pak už do Albánie, na její nejopuštěnější konec (respektive začátek). Ještě v Lepushe občerstvení a pak už hranice. Přes Selce do Tamare, kde je malý pivovar. cesta je šotolinová, serpentíny mezi "dramatickými skalami" kolem řeky Cem směrem na Skadar a Skadarsko jezero. Od tud už není daleko k moři, tak bych udělal přestávku na koupání? Další trasy po Albánii jsou v elektronicke podobě (gdb nebo kmz), jejich popis sem dám až po konečné optimalizaci :-) V plánu je třeba docela obtížný přejezd z Kopliku přes Theti do Skadaru (Albánské Alpy) nebo odpočinek na trajektu plujícím v severských fjordech (trajekt Fierze - Koman) i návštěva údolí Valbone... Návrat předpokládám přes Makedonii a Srbsko, Možná jen přes Kosovo, ale už jen po hlavních silnicích s mezinoclehem u Szegedu... Realita byla Dubrovnik, Mostar, Banja Luka, tj. Chorvatsko a Bosna... Trasy pro import do Google Earth nebo do Garmina poslu mailem na požádání. Zásadní připomínka: K motorkám je opět potřeba plná moc typu Ukrajina, tedy zmocnění řídit motorku, zejména pokud je napsaná na firmu nebo jinou osobu! Tentokrát je lepší anglicky.
|
Aktualizováno Úterý, 30 Červenec 2013 13:24 |